Eniten minua kiinnostaa tie -blogista löysin kivan haasteen: Kirjallinen retki Pohjoismaissa -haaste.
Haaste on alkanut jo viime vuoden joulukuussa ja jatkuu joulukuun alkuun. Olen siis pahasti jälkijunassa ja mietin, laskisinko mukaan tänä vuonna lukemani pohjoismaiset kirjat vai laskisinko vain ne, mitä luen tästä joulukuuhun. Lihavoituna kirjat, jotka olen blogannut, jotka siis saan laskea mukaan.
Haasteen kesto on siis 2.12.2014 - 2.12.2015
Katsotaan, mitä saan kasaan. Islanti voi tuottaa ongelmia, koska olen jo lukenut oman suosikkikirjailijani suomennetun ja ruotesinnetun tuotannon. Norjalaista olen lukenut todella vähän, ehkä yhden tänä vuonna ja se taitaa olla ainut koskaan lukemani. Sieltä siis luulisi löytyvän luettavaa. Tilasin juuri eilen suomalais-norjalaisen yhteistyökirjan, enkä meinaa malttaa odottaa sen saapumista.
Ensimmäinen tilannekatsaus:
2.12. 2014 - 20.8. 2015 luetut:
Islanti:
- Vigdís Grímsdóttir: Valosta valoon (2004)
- Friðrik Eringsson: Ritari Benjamin Kyyhkynen
- Guðrún Helgadottir: De påhittiga tvillingarna
Norja:
- Tom Egeland: Cirkels Ende(2001)
- Hanne Ørstavik: Lika sant som jag är verklig (1999)
- Vigdis Hjorth: Anne + Jyrki on totta
- Tom Egeland: Vargnatten (2005)
- Timo Parvela, Bjørn Sortland, Pasi Pitkänen: Kepler 62, kirjat 1 ja 2
- Siri Pettersen: Odininlapsi
- Sveen Gard: Raskaat varjot
Tanska:
- Peter Høeg: Lumen taju
- Lene Kaaberbøl & Agnete Friis: Poika matkalaukussa
- Hanne-Vibeke Holst: Mitä he toisilleen tekivät
- Lene Kaaberbøl &Agnete Friis: Hiljainen, huomaamaton murha
- Villy Sørensen: Jesus och kristus
- Lene Kaaberbøl & Agnete Friis: Satakielen kuolema
Ruotsi:
- Eija Olsson Hetekivi: Ingenbarnsland
- Jo Salmson: Häxfolket -sarja, Pyttesmå partiklar
- Lars Kepler: Hypnotisoja
- Camilla Läckberg: Stenhugaren, Olycksfågeln, Tyskungen, Sjöjungfru, Fyrvaktaren, Änglamakerskan, Lejontämjaren
- Edberg Rune: Ingegerd, Olof Skotkonungens dotter
- Jonas Gardell: Torka aldring tårar utan handskar, Om Jesus, Om Gud
- Jan Guillou: Dandy, Mellan Rött och svart, Att inte vilja se
- Ola Wikander: I döda språks sällskap
- Åsa Larsson: Nidstången
- Michael Mortimer: Neitsytkivi, Fossiilivaltiatar
- Åsa Anderberg Strollo: Hoppas
- Gunnel Linde: Den vita stenen
- Henrik Berggren: Det röda arvet
- Sara Kadefors: Sandor slash Ida
- Anna Lihammer: Medan mörkret faller (2014) (Kun pimeys laskeutuu)
- Jens Lapidus: VIP-rummet
- Lars Kepler: Paganinikontraktet
- Anette Skåhlberg: Syster varg
- Jonas Jonasson: Mördar Anders
- Herman Lindqvist: När Finland var Sverige
- Gabriella Wejlid: Mycket hjärnan
- Runes Anders: Och att du slet itu himlen och steg ner!
Suomenruotsalainen kirjallisuus:
- Kaj Korkea-aho: Tummempaa tuolla puolen
- Kaj Korkea-aho: Se till mig som liten är
- Staffan Bruun: Club Domina
-------------------------------
Yritin löytää luettavaksi kirjoja, joissa kyseinen maa olisi jotenkin esillä. En siis halunnut valita islantilaisten kirjailijoiden Brasiliaan tai Berliiniin sijoittuvia kirjoja, ainakaan molemmiksi teoksiksi. Osan arvioin väärin ja ne sijoittuivat joko muihin maihin tai vain henkilön omaan pieneen maailmaan (huoneeseen tai pään sisään). Dekkarit osoittautuivat parhaiksi miljöökuvauksiksi.
Päätin valita listalle myös Satu Rämön Islantilainen voittaa aina, vaikka Satu onkin suomalainen. Hän kuitenkin asuu Islannissa. Kirja myös kuvaa Islantia ja islantilaisia löytämistäni kirjoista eniten.
Toisena bonuksena listasin tähän suomenruotsalaisia kirijoja. Harmi, että kuuntelin Juha Ruusuvuoren Muukalainen Rantaruotsissa kaksi viikkoa ennen haasteen alkua. Se on ehdottomasti lukemisen ja bloggaamisen arvoinen kirja.
Toisena bonuksena listasin tähän suomenruotsalaisia kirijoja. Harmi, että kuuntelin Juha Ruusuvuoren Muukalainen Rantaruotsissa kaksi viikkoa ennen haasteen alkua. Se on ehdottomasti lukemisen ja bloggaamisen arvoinen kirja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ilahduta kommentillasi sekä minua että kanssalukijoita. Kommentit ovat blogin ainoa polttoaine.